Felicia Lövgren om att jobba dygnet runt i Players Service

Inför Stockholm Open 2021 tar vi grepp på en ny intervjuserie här på Tennisportalen. Först ut – Felicia Lövgren, Players Service Manager i Stockholm Open!

***

Berätta Felicia – hur mycket jobb blir det för dig och ditt team under veckan i Kungliga? 

– Det blir mer eller mindre dygnet runt på Kungliga! En vecka innan tävlingen drar maskineriet igång då vi är på plats från tidig morgon till sen kväll/midnatt. Under själva tävlingsveckan blir det ännu mer intensivt och det kan sluta att man lämnar Kungliga klockan 02:00 på natten och är tillbaka bara fem timmar senare för att vara redo och glad igen för alla morgonpigga spelare. Det hinner bli lite sömn någonstans däremellan men den kan också rubbas av alla olika obskyra förfrågningar på Whatsapp från personer som befinner sig på en helt annan tidszon. Det blir lite att vara standby 24/7, men kul är det! 

Spelarna på touren är extremt bra på att säga hur speciella i princip alla tävlingar är som de spelar. Hur märker du att en spelare är genuint ärlig om de nu säger att Stockholm Opens Player service är bäst på hela touren?

– Det är som du säger, alla spelare måste mer eller mindre berömma den specifika tävlingen de spelar. Mitt tydligaste kvitto är att spelare helt enkelt kommer tillbaka till tävlingen och i detta fall Stockholm. I år är det lite speciellt då ingen annan tävling konkurrerar samma vecka men tidigare år har vi haft oftast konkurrerat med ytterligare två tävlingar där då spelare har fria alternativ men det är som sagt mitt tydligaste kvitto – spelarna som kommer tillbaka till Stockholm!

Nog med att spelare är duktiga på att säga hur speciellt och alla är – man har faktiskt hört från många att ni sticker ut i Stockholm med er gästvänliga service uppe i loungen. Hur sticker ni ut mot era övriga konkurrenter?

– Jag skulle säga att det handlar mer om den personliga touchen, att lära känna spelarna som vi har träffat tidigare och så behöver man en rejäl slev av fingertoppskänsla för att hantera alla personliga förfrågningar som kan dyka upp. Allt från att ordna ett födelsedagskalas, se till att spelare får den bästa restaurangupplevelsen eller en så enkel sak som att baka en helt otroligt god äppelpaj som en hel del spelare faktiskt har önskemål om…

Okej Felicia. Helt på uppstuds nu, nämn tre anekdoter från din tid som Players Service Manager som du vill lyfta fram här. Vilka väljer du?

– Den som kommer “top of mind här” utan någon som helst förberedelse är inte något som hänt på tävlingen men som hör till rollen. Vi befinner oss precis i början av pandemin 2020. En spelare och hans fru skulle göra en bröllopsfotografering på Maldiverna. Klänningen hade fastnat i Italien, inga flyg gick och jag fick frågan 23:00 på en fredagkväll om jag kunde lösa några bröllopsklänningar. Jaha, vad gör vi nu? Vi hittade ganska snabbt ett flyg som skulle gå dagen efter och vi var tvugna att lösa lite schysta “looks” med tio timmars deadline. Det blev några hetsiga Whatsapp-meddelanden till personer som man kände och sjukt nog löste vi det hela. Obskyrt och hetsigt på en och samma gång!

– Nästa grej skulle vare en tränare tillika pappa som hunnit vistas i Kungliga Tennishallen innan han kommer på att han tappat bort sin son. Vi alla vet att Kungliga inte är superstort men vi fick säkert leta i en timme innan vi hittade sonen sittandes i ett hörn…

– På tredje tredje plats hittar vi inte någon särskild story utan det skulle nog vara att man tenderar att vara långa nätter på Kungliga och man får ett speciellt band till alla funktionärer, personer som jobbar med transporten, strängare, servicepersonal och dylikt. Vi alla jobbar lika snabbt som Formel-1 teamen med att lösa saker och ting på i princip ingen tid alls. Jag känner att jag vill lyfta fram det här!

Imponerande! Vi byter ämne. Känner du att man kommer spelarna tillräckligt nära under veckorna eller blir det en hel del kallprat med spelare uppe i loungen, kanske så också med coacherna?

– Det blir jäkligt mycket kallprat faktiskt! Vi träffar på många spelare under flera år och har de problem och behöver hjälp, och vi löser dessa problem, ja då bryter man isen litegranna och därefter utvecklas relationen till något fantastiskt. Förhoppningsvis. Gällande allt kallprat kan det ha att göra med språkbarriärer och dylikt, alla är inte komfortabla med språket men som sagt, de allra flesta har något problem och efter det blir vi bästisar för livet!

Har det hänt att du blivit starstruck uppe i loungen eller är du såpass rutinerad att sådant inte berör dig längre? 

– Jag tror nog faktiskt inte att jag blivit starstruck i Stockholm. Däremot var jag på besök i London för något år sedan under ATP-slutspelet och där stötte man på Nadal, Djokovic, Federer och gänget. Visst blev man lite starstruck. I Stockholm handlar det mer om att man är inne i sin bubbla, man är liksom inte där för att bli starstruck om du förstår vad jag menar. Dock hoppas jag att vi i framtiden får en spelare som gör att man blir lite starstruck, det hade varit nästa nivå!

Kan du redan nu avslöja en nyhet som ni inför i loungen under årets Stockholm Open?

– Jag kan säga såhär: Även fast restriktionerna släppt i Sverige har vi en bubbla och ett protokoll som vi måste förhålla oss till. Med det sagt är det klart att vi har några roliga nyheter att presentera! Olika bakverk som vi vid det här laget känner till kommer att utvecklas till nästa nivå och kanske lyxar vi till det med lite snacks och kakor. Det är trots allt spelarnas sista tävling i år. För de flesta. Jag kan hinta om att vi kommer ha en drinkskola, alkholfritt givetvis, där spelare och coacher kommar att kunna komponera sina ädla drycker tillsammans med bartender vi har på plats.

Sista frågan. Hur många äppelpajer lär det bakas i loungen i år?

– Äppelpaj kommer vi hinna göra tre, fyra gånger om dagen, eller i timmen, beroende på hur stor efterfrågan är. Vi har filat på receptet i två år och ugnarna står redo!

Alex Theodoridis
Alex Theodoridis
Skribent och grundare av Tennisportalen.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.