Att spelbolag får sponsra tävlingar, tennisspelare och annat som är direkt kopplat till den välkända ATP-touren är numera en realitet efter att det tidigare har funnits ett förbud mot den typen av sponsring. Men hur vanligt är det egentligen att spelbolag sponsrar tennisen och hur ska man tolka att spelbolag väljer att gå in som sponsor i tennisens värld?
Det är ingen hemlighet att det finns stora pengar inom spelindustrin och att de nära kopplingarna till idrottsvärlden finns där hela tiden. Det gör att sponsring från spelbolag och casinon med snabb utbetalning är otroligt vanliga, inte minst inom fotbollen. Det är kanske den sport som har tydligast koppling till spelbolagen i dagens läge.
Däremot har det ofta förts en debatt om huruvida det här är lämpligt och om det kan finnas negativa konsekvenser på idrottens själ. En del menar på att det kan leda till ett problemspelande och att man inte bör öppna för att accessionera sporten så tydligt med betting om pengar. Andra menar på att det finns stora resurser att hämta – som i sin tur kan förbättra villkoren för utövarna och ungdomar som försöker ta sig upp och bli någonting inom samma sport.
Lagsporter som hockey och fotboll har ofta ett tätt samröre med betting i olika former och det är primärt den här typen av odds som har lockat kunder. Det har gjort det naturligt för dessa idrottsutövare och idrottsklubbar inom fotboll och hockey att också ta del av kakan i form av sponsring. Ett exempel är Unibet som sponsorer Herrallsvenskan i fotboll i Sverige. Det som tidigare har varit Svenska Spels uppdrag, med ett långt samarbete många, många år tillbaka i tiden.
Däremot har det funnits viss tveksamhet till huruvida det är lämpligt för tennisen, som är en individuell sport i stort, att ha ett tätt samröre med bettingen. Detta eftersom riskerna för missbruk och att exempelvis syssla med matchfixning är uppenbart större när det bara är enstaka individer inblandade. Som ensam person är man mer påverkningsbar än en hel förening eller ett helt lag, som är fallet inom fotbollen och hockeyn.
Det har gjort att ATP, som är den organisation som styr världstennisen och som alla spelare är kopplade till, tidigare har valt att göra det förbjudet med reklam för betting och annat spelande i samband med turneringar, men också för enstaka spelare. Men sedan ett par år tillbaka gäller inte längre detta förbud.
Det har gjort att ett antal tävlingar runt om i världen nu har en huvudsponsor som är ett bettingbolag. I Sverige hade Stockholm Open exempelvis ett nära samarbete med Unibet tidigare, innan förbudet infördes. Däremot har man inte inlett något nytt sådant samarbete ännu.
Om vi ser till resten av världen kan vi se Betway som har ett samröre med ett antal tävlingar, däribland stora Hamburg Open. Spelare som Stan Wawrinka har tidigare varit ute och menat på att det inte behöver vara negativt med spelbolag som sponsorer inom tennisen, utan har då sagt att det snarare kan vara ett sätt till ökad förståelse och kontroll. För problemen med betting kan finnas där alldeles oavsett om tennisvärlden får sin del av kakan eller inte.
Nordea Open är en annan tävling som det välkända spelbolaget Betway har valt att samarbeta med. Det är uppenbart att Betway är ett spelbolag som satsar hårt på tennis och odds på tennismatcher. Det gör det naturligt för bolaget att också kopplas samman så mycket som möjligt med sporten. Att låta delar av intäkterna gå tillbaka in i tennisen är ett bra sätt att visa att man tar sporten på allvar och det kan också göra att man vinner en del uppmärksamhet, respekt och tacksamhet.